بسم الله

 

EHONAR

 


خدایم، من که از کوی تو بیرون نرود پای خیالم.چه برانی ، چه بخوانی ، چه به اوجم برسانی ، چه به خاکم بکشانی ، من نه آنم که برنجم،نه تو آنی که برانی.

نقاشیخط 10

 

۞من نه آنم که سر از خط وفا بردارم۞

 اکریلیک روی بوم -- سایز:100×100 سانتیمتر

 

نقاشیخط 9

اکریلیک روی بوم -- اندازه: 100×100 سانتیمتر

 

نقاشیخط 8

۞طریقی بهتر از مهر و وفا نیست۞

اکریلیک روی بوم -- سایز:100×100 سانتیمتر

نقاشیخط 7

۞ شب وصال به صبح فراق یار نیرزد ۞

اکریلیک روی بوم -- سایز:100×100 سانتیمتر

نقاشیخط 6

۞جانا تو اگر جان طلبی خوش باشد۞

 اکریلیک روی بوم -- سایز:100×100 سانتیمتر

کمالدین بهزاد



کمالدین بهزاد


تولد ۸۵۴ ق./۱۴۵۰ م.
هرات
مرگ ۹۴۲ ق./۱۵۴۵ م.
تبریز
آرامگاه تبریزخ7 تیرآرامگاه دوکمال
مدفن تبریزخ7 تیرآرامگاه دوکمال
زمینه فعالیت نگارگری
سبک مینیاتور ایرانی
اهل خراسان
دوره تیموری، صفوی
محل زندگی هرات، تبریز
پیشه رئیس کتابخانه سلطان حسین بایقرا،
سرپرست گروه خوشنویسان و نقاشان دربار
مکتب مکتب بهزاد


نظر به شهرت بهزاد طی قرنها کسان بسیاری کارهای او را تقلید کرده‌اند و نامش را بر تصویرهای بیشمار گذاشته‌اند از اینرو تمیز دادن تصویرهای اصلی او کار دشواری است. این تحقیقات مخصوصاً پس از برپا شدن نمایشگاه هنر ایرانی در لندن (۱۹۳۱ م.) تا حدی به نتیجه رسیده‌است. اساس اطلاعاتی که از کار او در دست است تصویرهایی است که با امضای اصیل او در نسخه‌ای از بوستان سعدی نقش شده. و اینک در کتابخانهٔ ملی قاهره مخزون است. شیوهٔ بکار بردن رنگهای گوناگون و درخشان تصویرها از حساسیت عمیق بهزاد نسبت به رنگها حکایت می‌کند. از این تصویرها چنین برمی‌آید که بهزاد بیشتر برنگهای به اصطلاح «سرد» (مایه‌های گوناگون سبز و آبی) تمایل داشته، اما در همه جا با قرار دادن رنگهای «گرم» (بخصوص نارنجی تند) در کنار آنها، به آنها تعادل بخشیده‌است. تناسب یک یک اجزای هر تصویر با مجموعهٔ آن تصویر شگفت‌انگیز است. شاخه‌های پرشکوفه و نقش کاشی‌ها و فرشهای پرزیور زمینهٔ تصویرها نمودار ذوق تزیینی و ظرافت بی‌حساب بهزاد است. اما بیش از هر چیز واقع‌بینی اوست که کارهایش را از آثار نقاشان پیش از او متمایز ساخته‌است. این واقع‌بینی بخصوص در تصویرهایی بچشم می‌خورد که صرفاً جنبهٔ درباری ندارد و نشان‌دهندهٔ زندگی عادی و مردم معمولی است (شیر دادن مادیانها به کره‌ها در مزرعه، تنبیه کسی که به حریم دیگری تجاوز کرده، خدمتکارانی که خوراک می‌آورند، روستائیان در کشتزار و غیره). دیگر اینکه صورت آدمها به صورت عروسک‌وار و یکنواخت نقاشیهای پیش از بهزاد شبیه نیست. بلکه هر صورتی نمودار شخصیتی است و حرکت و زندگی در آن دیده می‌شود. آدمها در حال استراحت نیز شکل و حالاتی طبیعی دارند. بر کارهای دیگری که به بهزاد منسوب است امضای مطمئنی دیده می‌شود. به این جهت، تنها سبک تصویرها (ترکیب بیمانند نقشهای تزئینی با صحنه‌های واقعی) می‌تواند راهنمائی برای تمیز دادن کارهای اصیل او بشمار آید. در میان تصویرهای بیشماری که در کتابها یا جداگانه بنام بهزاد موجود است اختلاف عقیده میان خبرگان بسیار است. اما بهرحال بسیاری از این کارها اگر ازآن خود استاد نباشند وابسته به مکتب او هستند. برخی از کتابهایی که با تصویرهای منسوب به بهزاد مزین‌اند ازین قرارند:

  • خمسهٔ امیر علیشیر نوائی (مورخ ۸۹۰ ه‍ . ق.، در کتابخانهٔ بودلیان).
  • گلستان (مورخ ۸۹۱ ه‍ . ق. جزء مجموعهٔ روچیلد پاریس).
  • خمسهٔ نظامی (مورخ ۸۴۶ ه‍ . ق. موزهٔ بریتانیائی).                                                                                 
ساختن قصر خورنق، اثری از استاد کمال‌الدین بهزاد

نفوذ بهزاد بیش از هر چیزی در کار شاگردان او دیده می‌شود. برخی از شاگردانش، مانند قاسم‌علی و آقا میرک، در کار خود بیش و کم به پای استاد رسیدند. با آنکه در زمان صفویه سبک مینیاتورسازی بار دیگر دچار تحول شد، نزدیک نیم قرن پس از بهزاد نفوذ او در کار نقاشان بچشم می‌خورد. نقاشان هراتی سبک بهزاد را به بخارا بردند و آنرا در دربار خاندان شیبانی پرورش دادند. کتابی بنام مهر و مشتری که در ۹۲۶ ه‍ . ق. در بخارا استنساخ شده نمودار آن است که سبک بهزاد در بخارا بهتر از تبریز حفظ شده‌است. مهاجرت برخی از نقاشان سبب اشاعهٔ سبک بهزاد در هندوستان نیز گردید.


۲

۳

۴

۵

۶

۷

نقاشیخط

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق

اندازه ی اثر :۱۰۰*۱۰۰

تکنیک:اکریلیک/ورق طلا/ ترکیب مواد

روان شناسی رنگ ها

رنگها بر نیازهای روحی- روانی، شرایط یادگیری، کنترل رفتارهای خشمگینانه، احساسات،
درمان افسردگی و اختلالات یادگیری و سطح انرژی اثر دارند.رنگها در کنترل نبض، تپش قلب، فشار خون،
اشتها و حتی خواب مفید هستند و همچنین در درمان بیماریهایی مثل میگرن، سرطان،
اعتیاد و امراض پوستی و حتی تومورهای مغزی اثر دارند.
رنگها در هر جا از دنیا و به تناسب فرهنگ و عرف هر جامعه معانی متفاوت و حتی متضاد
دارند.برای مثال سفید در کشوری مثل ایران نشان شادی، پاکدامنی است و برای مراسم جشن
و عروسی استفاده می شود، در حالیکه در کشوری دیگر نشان روحانیت است و در مراسم
عزاداری کاربرد دارد.
شاید تا به حال از خودتان پرسیده باشید که چرا کشتی و یا هواپیمای سیاه نداریم؟و یا
چرا هیچ جعبه شکلاتی سبز نیست؟شاید در این مطلب جوابهایتان را پیدا کنید.
متأسفانه به دلیل جذابیت روانشناسی رنگها، این شاخه از علم مورد سوء استفاده قرار
گرفته است.در هر سایت، مجله، روزنامه و یا وبلاگی از این مطالب زیاد دیده می شود
ولی درست یا غلط بودنشان مشخص نیست.
پروفسور لوشر از دانشمندانی است که حدود بیست سال و اندی در این مورد تحقیق کرده
است.
حال بد نیست از نظر این محقق در مورد روانشناسی رنگها برای بعضی از رنگهای پر
طرفدار نگاهی بیاندازیم.
پروفسور لوشر می گوید:


بقیه در ادامه...

ادامه نوشته

خلاصه ی آموزش خط تحریری

در فایل pdf زیر خلاصه ترین آموزش خط تحریری نستعلیق در 2 صفحه برای دانش آموزان مقطع راهنمایی آورده شده است.

امیدوارم مفید باشد

دانلود:   خوشنویسی

نقاشی خط 1



پر و بال ما کمند عشق اوست
نقاشی خط
تکنیک : ورق مس و رنگ روغن روی بوم
اندازه : 70*50

آبرنگ (گلدان)



نقاشی آبرنگ (گلدان)
اندازه: 50*30

آبرنگ (منظره شمال)



آبرنگ (منظره شمال)
اندازه:60*40