خوشخطّي
از جمله صفاتي است که برخيها، آن را ارثي ميدانند. امّا ذاتي بودن خطّ
خوش، به اين معني نيست که اين صفت، قابل يادگيري نميباشد. پرورش قابليّت
خوشنويسي در بچّهها، در بزرگسالي ميتواند امتياز چشمگيري براي آنان
بههمراه داشته باشد. هر چه باشد، خوشخطّي از جمله صفتهايي است که همواره
مورد توجّه بسياري قرار ميگيرد.
اگر جزء يکي از سه گروه زير هستيد، اين مطلب را درست و دقيق بخوانيد:
الف) پدر و مادر هستيد و ميخواهيد فرزندتان، خوشخط شود...
ب) معلّم هستيد و ميخواهيد دانشآموزانتان، بهتر بنويسند.
برخي از علّتهاي بدخطّي
* توجّه نکردن دانشآموزان به خطّ زمينهي دفتر و تختهي کلاس
* اضطراب و نگراني دانشآموزان هنگام نوشتن
* مواجه شدن دانشآموزان با حجم زياد تکاليف
* تندنويسي تکاليف
* استفاده از خودکار، رواننويس و وسايل مشابه بهجاي استفاده از مداد
* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط، بهخصوص در پايههاي اوّليّهي ابتدايي
* بيدقّتي هنگام نوشتن و رعايت نکردن همشکلي، هماندازه و همفاصله بودن واژگان
* بيدقّتي و رعايت نکردن اصل «تميز و مرتّب نوشتن»
* تراکم بيش از حدّ شاگردان در کلاس و نداشتن فضاي مناسب و کافي براي نوشتن
* بدخطّي بعضي از والدين، سرمشق نامناسبي براي کودکان است.
* ارائهي سرمشقهايي با رسمالخّطهاي نامناسب به دانشآموزان
* قرار دادن دانشآموزان چپ دست و راست دست در کنار هم، بههنگام نوشتن
راهکارهاي خوشخط نويسي
براي رفع بدخطّي دانشآموزان، از سوي معلّمان و پژوهشگران، راهکارهاي فراواني معرّفي شده است که برخي از آنها عبارتند از:
حواستان باشد و خوب دقّت کنيد که:
* دانشآموزان به جهتهاي حرکت در نوشتن، مانند بالا به پايين، راست به چپ و زير خط، دقّت کنند.
* کودک مداد را بهطور صحيح در دست بگيرد و براي نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.
* کودک با رعايت نظم و پاکيزگي، صفحهي دفتر خود را کثيف نکند.
* کودک زياد درشت و يا زياد ريز ننويسد و به يک اندازه نوشتن، عادت کند.
* دانشآموزان عادت کنند که واژگان را يکسره و يکباره بنويسند و سپس نقطههاي حروف هر کلمه را بگذارند.
*
دانشآموزان نوشتن واژگان ديگر را نيز تمرين کنند و نوشتن کلمات و رونويسي
مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات ديگر را نيز ياد بگيرند.
همچنين:
* در کلاس اوّل ابتدايي، از مجرّبترين و علاقهمندترين معلّمان استفاده شود.
* معلّمان، اولياء و پشتيبانان، با اصول صحيح نوشتن، آشنا و داراي خطّ خوش باشند.
* هيچگاه در مورد دستخط، بچّهها را توبيخ نکنيد.
* با رفتار خود در ميان دانشآموزان و فرزندانتان، تبعيض قائل نشويد.
* با رسيدگي انفرادي به نوشتههاي کودکان ضعيف، دليل بدخطّي بررسي و براي برطرف کردن آن، تمهيدات لازم بيانديشيد.
* به تفاوتهاي فردي و نقاط قوّت و ضعف دانشآموزان، توجّه کنيد.
* مقدار تکاليف با توانايي کودکان، تناسب داشته باشد.
* از الفاظ مناسب و زيبا مانند «بسيار خوب، عالي، آفرين فرزندم و ...» در تأييد نوشتههاي دانشآموزان استفاده کنيد.
* هرگز تکاليف دانشآموزان را خط نزنيد؛ زيرا اين کار، انگيزهي زيبا نوشتن را در آنها، از بين ميبرد.
* توجّه دانشآموزان را به خطّ زمينهي دفتر و تختهي کلاس، جلب کنيد.
* در آغاز نوشتن، از دفاتر خطدار استفاده شود تا کودک بتواند در مراحل بعدي، بدون استفاده از خط، زمينهي مطلب خود را در خطّي مستقيم و درست بنويسد.
منبع : مطالب مشاورهاي در سايت «آموزش و پرورش شهرستان هويزه»