خیرمقدم

در مجالی که برایم باقی است

بازهمراه شما مدرسه ای می سازیم

که درآن همواره

اول صبح به زبانی ساده

مهرتدریس کنند
و بگویند خدا خالق زیبایی و سراینده ی عشق آفریننده ماست

مهربانی است که ما را به نکویی دانایی،زیبایی و خرد می خواند

در مجالی که برایم باقی است

بازهمراه شما مدرسه ای می سازیم

که خرد رابا عشق

علم را با احساس

وریاضی را با شعر

دین را با عرفان

همه را با تشویق تدریس کنند

به نام خداوندی که قلم را آفرید و آن را شایسته سوگند خویش قرار داد , به نام یگانه آفریدگاری که انسان را به زیور اندیشه و تفکر آراست و او را امانتدار این ودیعه الهی قرار داد و با سلام به اصحاب فکرو فرهنگ و پیشتازان علم و معرفت بار دیگر فصل روشن مهر از راه می رسد و صحیفه ی نورانی معرفت با سر انگشت تکاپو ورق می خورد و دروازه های آسمان بینش و دانایی به روی دانش پژوهان آغوش می گشایند . آغاز سال تحصیلی جدید را به معلمان پر تلاش و دانش آموزان خلاق و آینده ساز کشور و شما اولیای گرامی تبریک و تهنیت عرض می نماییم. با امید به اینکه سال تحصیلی جدید سرشار از موفقیت ،رشد و تعالی برای دانش آموزان عزیز باشد.

 


ماشین های بادکنکی پسر ها


و مشکلاتی مثل ترکیدن بادکنک ها


من دلم می خواهد

من دلم می خواهد دانش آموزم را از کلاس بیرون کنم
واو به جای تفکر در بهترین شیوه ی شکستن حرمت من
به فکر چرایی افتادن سیب باشد..

من دلم میخواهد دانش آموزم را بترسانم
و او در واگن قطار برق را اختراع کند..

من دلم میخواهد قلب دانش آموزم را بشکنم
و او در وصف ظلم من سهراب شود..

من دلم میخواهد چراغ خانه ها را خاموش کنم
تا جبار باغچه بانی روی دیوارها نقاشی بکشد..

من دلم می خواهد بیمار شوم
تا دانش آموزم برای درمان من پزشک شود..

من دلم میخواهد دانش آموزم برای من
اقتدار بورزد تا میهنش را پاسداری کند..

من دلم میخواهد تفکر درکائنات را به تو بیاموزم..
من دلم میخواهد
اندیشیدن را ..
پرواز را..خلق کردن را.
.سرودن را به تو بیاموزم..

خودم سهراب نشدم..
اما دلم میخواهد کلاسم پر از سهراب باشد...

معرفی نرم افزار


روی تصاویر زیر کلیک کنید.


زندگی مورچه ها

چرخه ی زندگی پروانه و قورباغه

لینک های آموزشی

امروز چند لینک بسیار زیبا از بازی ها و نرم افزارهای  آموزشی مخصوص پایه ی دوم در دروس مختلف برایتان قرار می دهم .

امیدوارم سازندگان این نوع نرم افزارها روز به روز موفق تر از قبل باشند و همیشه کارهای جدید ارائه کنند.

برای استفاده از بازی ها و تمرین های هر کتاب ، روی آن ها کلیک کنید.

                                         

تکالیف 5 شنبه و جمعه

پسر های خوبم سلام .امیدوارم تعطیلات خوبی را پشت سر گذاشته باشید .

پیک آدینه ی این هفته در لینک زیر قرار دارد .لطفاً دانلود کرده , پرینت بگیرید و انجام دهید .

کتاب کلاغ سپید را تا صفحه ی 100 انجام دهید .

یک املای شب به پدر یا مادر خود بگویید .

یک املای شب 5 خطّی از 3 درس گذشته , بدون نقطه بنویسید .

5 سوال از فصل 7  علوم و 5 سوال از درس 16 هدیه های آسمان طرح کن و جواب بده .

از شما پسر های خوبم می خواهم در این شب ها برای صرفه جویی در مصرف گاز با پدر و مادر خود همکاری کنید .و در این روزهای سرد به فکر پرندگان و غذایشان هم باشید .

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=331dfa399e462301091a358ac73fafa7

به امید دیدار

مجسّمه ی فردوسی

در کتاب بخوانیم پایه دوم ابتدایی به معرفی فردوسی شاعر بزرگ شاهنامه پرداخته شده است . همه ی ما این مجسمه را بارها دیده ایم . در کتاب آمده است که این مجسمه را استاد ابوالحسن صدیقی ساخته است . ولی سوالی که همیشه من در ذهنم با آن کلنجار می رفتم این بود که : پسر بچه ای که زیر پای فردوسی نشسته است کیست ؟

جالب است بدانید که صدیقی چهار مجسمه از فردوسی ساخته است . یکی در طوس که آرامگاه فردوسی در آن قرار دارد واقع شده است . یکی در میدان فردوسی تهران ، دیگری در تالار ورودی کتابخانه ی ملی وقت و دیگری در میدان ویلابورگز رم پایتخت ایتالیا قرار دارند . در مراسمی با حضور نخست وزیر، وزیر فرهنگ و دانشمندان و مقامات ایتالیای آن روز، به صدیقی نشان عالی هنر اعطا شد .

در ایتالیا – که در رشته های گوناگون هنری، سرآمد کشورهاست – نشان هنر گرفتن، کار هر کسی نیست و هنر می خواهد. وقتی نوبت سخنرانی به ابوالحسن صدیقی رسید، خطاب به مقامات آنجا گفت: " تعجب می کنم که چرا به جای نشان شجاعت، نشان عالی هنر به من اعطا شد زیرا در سرزمین مجسمه سازان بزرگی مثل میکل آنجلو و داوینچی، کسی که از ایران بیاید و مجسمه حکیم فردوسی را در پایتخت روم باستانی بگذارد، شایسته ی نشان شجاعت است، نه هنر! ".  امروز در یک کشور بیگانه هنوز آن مجسمه در همان میدان –که به میدان فردوسی تغییر نام داده – صحیح و سالم قرار دارد. اما مجسمه ای که او به کتابخانه ی ملی ایران هدیه داده بود، با جابجایی ساختمان، به طاقچه ای در پشت قفسه ها منتقل شده و دیگر در تالار ورودی جای ندارد . کودکی که در زیر پای فردوسی نشسته است زال است و سیمرغ افسانه ای که پرورنده ی زال بوده نیز در کوهپایه پیکره فردوسی نشسته است.

شکل مجسمه ی سپید با پایه ی خاکستری از کوه دماوند اقتباس شده که همیشه برفی است . امضای هنرمند نیز در پای اثر پیداست: ابوالحسن صدیقی

   ابوالحسن‌خان صدیقی، (۱۲۷۳ - ۱۳۷۴) نقاش و مجسمه‌ ساز برجستهٔ ایرانی و از شاگردان کمال‌الملک بود . مجسمه فردوسی در میدان فردوسی و مجسمه خیام در پارک لاله تهران و مجسمه نادرشاه در مشهد و طرح چهره ابوعلی سینا از کارهای برجستهٔ او هستند

تکالیف سه شنبه

به نام خداي يكتا

چه بسيارند درس ها و چه اندكند عبرت ها . امام علي (ع)

پسرهاي مهربانم سلام.تعطیلات خوبی را برایتان آرزو می کنم . دلم

برایتان تنگ شده .امیدوارم از این فرصت برای تمرین بیش تر

استفاده کرده باشید .


از درس هاي 7 و 8 و 9، 3 جمله ي پرسشي (؟) ، 3 جمله ي تعجّبي (!) و 3 جمله :"   " بنويسيد و روخواني كنيد.

كلمات بي نقطه درس هاي چهارم و پنجم و ششم راپيدا كن وبنويس.

10كلمه هم معني و مخالف از همين درس 4 و 5 و 6 بنويسيد.

 درس هاي 4و5و6و فارسي روخواني شود .

از فصل اندازه گیری کتاب ریاضی 10 سوال طرح کن و بنویس .

درس 17 را در کتاب هدیه ها مطالعه کن .

کتاب مهارت ها صفحه ی 81 را کامل کن .

کتاب علوم فصل 7 و 8 را مطالعه کن .


با مادر مهربان نماز را تمرين كنيد.بعد از نماز برای همه دعا کنید و برای معلّمتان هم از خدا

بخواهید تا  امتحان این هفته را به خوبی پشت سر بگذارد  و موفّق باشد .

مطالب وبلاگ را در آرشیو مطالعه کن .

سر بلند باشید


تکالیف یکشنبه


به نام خدا

پسر های خوبم سلام .امیدوارم در این تعطیلات , در کنار تفریحات خوب ,

به درس هاتون هم رسیده باشید .

1 _ کتاب ریاضی صفحه ی 98 الگو یابی را انجام بده .

2 _ برای « درست و نادرست » و « گوش کن و بگو » صفحه ی 82 یک

نمونه در دفتر تلاش بنویس .

3_ سوال 1 و 4 صفحه ی 79 و 80 کتاب مهارت ها را انجام بده .

4_ پسرهایی که دانه کاشته اند , هر روز رشد دانه شان را اندازه بگیرند و

یادداشت کنند .

پسرهای خوبی که در این چند روز تکلیف و تمرین اضافه بر تکالیف خودشان

انجام داده اند , سه شنبه همراه خود بیاورند .

آرزوی سلامتی براتون دارم ....


دانلود آهنگ وطنم پاره تنم به همرا متن سرود


وطنم پاره تنم
ای زادگاه میهنم
برخاک تو بوسه می زنم،ایران


آفتاب اقتداری
برقرار و استواری
باشکوه و باصلابت
تا همیشه پایداری

وطنم پاره تنم
ای زادگاه میهنم
برخاک تو بوسه می زنم،ایران

ایران، ای فلات استقامت
ایران، سرزمین با صلابت ایران

روحت نجیب وبیکران
نامت همیشه جاودان
ای یادگار عاشقان، ایران

آفتاب اقتداری
برقرار و استواری
باشکوه و باصلابت
تا همیشه پایداری

وطنم پاره تنم
ای زادگاه میهنم
برخاک تو بوسه می زنم،ایران

دانلود آهنگ

تکالیف شنبه


به نام ايزد دانا

پيامبر اكرم  (صلوات الله  عليه )   مي فرمايند:

هر كس بد اخلاق باشد ، خودش را عذاب مي دهد و هر كس غم و غصه اش زياد شودتنش رنجور  مي گردد.

پسرهاي هنرمند سلام  :

كلمات تشديد دار سه درس اول فارسي را بنويسيد. با 5 تا از كلمات آن جملات زيبايي بسازيد.

از سه درس اوّل فارسي 5 خط املا بنويسيد.

 سرود « وطنم پاره ی تنم » را برای فردا حفظ کنید .

روخواني از درس ایران زیبا را فراموش نكنيد.

از عدد 700 تا 780 با حروف و عدد بنويسيد.

سلامت باشيد............


انيميشن هاي رياضي

نمونه سوالات علوم دوم ابتدایی طبقه بندی شده

نمونه سوالات علوم دوم ابتدایی طبقه بندی شده

سوالات علوم فصل ۹تا۱۱ کلیک کنید

سوالات علوم فصل ۵تا۸ کلیک کنید

سوالات علوم فصل ۱تا۴ کلیک کنید

سوالات علوم فصل ۵و۶ کلیک کنید

سوالات علوم فصل ۳و۴ کلیک کنید

سوالات علوم فصل ۱و۲ کلیک کنید

تمام سوالات از وبلاگ <<کلاس دومی ها>>انتخاب وقرار داده شده است به تاکید وبلاگ منبع استفاده با ذکر منبع اصلی <<کلاس دومی ها>> بلامانع می باشد

ضرب المثلهای فارسی

در جدول زیر ضرب المثل های پارسی بر اساس حروف الفبا دسته بندی شده اند که شما عزیزان علاقمند به آشنایی هر چه بیشتر زبان پارسی می توانید با کلیک روی هر حرف ضرب المثل هایی که با همان حرف انتخابی شما شروع میشوند را مشاهده و مطالعه بفرمائید.

 
 


چوپان درست کار

دوستان و همکاران عزیز پایه دوم ، با کلیک بر روی تصویر می توانید انیمیشن زیبایی با نام شیر در آب را برای درس چوپان درست کار درس فارسی دانلود کنید .منتظر نظرات سازنده ی شما عزیزان هستم.

بر روی تصویر زیر کلیک کنید



 

نرم افزارداستان انبیاء درقرآن

نرم افزارداستان انبیاء درقرآن

 






بهای این نرم افزار هدیه صلوات برای سلامتی امام زمان عج

و با تشکر از آقای نیاکی 



محتواساز تما


دانلود FlashPlayer11


برگرفته ازسايت دو فرشته اسماني

پيدايش روز و شب و فصل ها

پيدايش روز و شب در اثر چرخش زمين به دور خود



پيدايش فصل ها در اثر چرخش زمين به دور خورشيد

برگرفته از وبلاگ کبوتران حرم

داستان ها

داستان ها به صورت انیمیشن می باشند که کافی است بر روی داستان مورد نظر کلیک کنید. داستان ها شامل پیامبران و امامان ،کشتی نوح، اصحاب کهف، غدیر خم، اسب حر و... می باشد.
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 5


باتشکر از وبلاگ ترنم رویش



برگرفته از وبلاگ کبوتر حرم

فعّالیّت های جانبی


اولیای گرامی

ضمن سلام و عرض ادب 

در این پست , چند برگه ی پلو کپی قرار گرفته است . در صورت تمایل می توانید پرینتی از این پلوکپی ها تهیّه کرده و در اختیار پسر خوبتان قرار دهید و پس از انجام آنها به مدرسه ارسال شود .ضمناً تاکید می گردد پرینت گرفتن از این برگه ها هیچ اجباری ندارد , بچّه ها می توانند جواب ها را در آخر دفتر تلاش یا یک برگه  انجام دهند .

با تشکّر

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=4f6a4a97cd2d89a7ab99b6bfaf3f82b7

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=b9e4c94525546557bdebb27f8ba8a2e0

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1ff4f24eda52fbd60294f02fa8fbfc9c

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=e63ab2dac721e9c06745a1e6b8397544

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=28a316dd512d4ecddc5316ec00486d15

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=3d4596653524b40c39f6ab6ac9ca9fd8

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=21a55a5a3612ed2946ec7dac83e4ff32

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=e9c2dea3a399f809fe348fef9dc58507

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=0aa338eee85cde4588a070cb075b60fb

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=c14d6e193280dcf7a05ea0ca781ae948

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=96cb1e6181d72874d9a2b1c37f25b41b

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=e5f90b037161bb3abd8fbcbe80a6098c

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=4f51d1a36adf17d4da3d326b4a5ab6dc

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=f7f9790d0b55f39260ab57eb17c25f37

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=a98a4cf71383066441ce93a7f64719ce

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=8dd99764389a72c23a0bee9f1386da21

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=2da1f839380d6714f1fe945c05413ea3

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=2e83de65b095ae6ba445462febcb0bd1

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=f3def6c5a3d1ce5f95ded406470baf29

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=2a0de642ab99852468008e3eea6130c5

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=cce275a89f00e6767949df1cea3a8c02

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=c978109710fceefc48fe488bc793ad2b

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=16f2aca95bb4686de5c0ac7383c04544

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=244e97061223c1cbc53ac0eb5e3c1bce

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=0c58c38890129f044446fc2d6a37471d

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1cd440993ca11ef105d1fd29c68e609f

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=0fa0e73b69a1423eae7d750685c089ef

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=c2ea43829a03330f59c6cec4780eb200

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=7de4214a6c8b6a9666d496d2fd4253c9

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=14432d6e21667da5c83f88bdf19571f6

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=cfefdca784781e1cb79280d137af194b

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1add3266b9c298b586ed37eaf74dac7f

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=600cd842275d908fd386de95d560bb41

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=f5d42896b1979157068299388ac6cc20

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=35b46bd3a7365f6b56043d29a4076e98

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=5ecc821029ca2c41fb77b69d0ab7ae8c

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=5ecc821029ca2c41fb77b69d0ab7ae8c

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=c2a1823a511073e548114b6beee2d914

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=52facef865aae7aadf5a6ba32844d584

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=05908a1f47876f269a51629bf9d896c6

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=2a3315aa4c45fa27f8f4018017d2c7d5

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=b8deb2248af90aca34b0955c24d2013a

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=1dd689429a6417606cf26aed388f1889

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=67e42c3a4cc056fb5433cdef691bd3a8

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=15f95ec3fc4724ffc2ac939386af8ffe

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=b0fe10a048105e623acd88c3609e42fc

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=03ced4fc444b8bef9e70fdd4a01b8a92

http://www.uplooder.net/cgi-bin/dl.cgi?key=00b76013c8f253a8c051c18f6c5dd564

تکالیف چهارشنبه


به نام خداي بخشنده و مهربان

پيامبر اكرم (صلوات الله عليه ) مي فرمايند : عبادت

 هفتاد جزء است و بالا ترين و بزرگ ترين آن كسب

 حلال است .

پسرهاي دوست داشتني سلام ،

پيك هفتگي را كامل و با دقت انجام دهيد.جمع و

تفریق های صفحه ی 95 کتاب ریاضی را حل

کنید.کلاغ سپید صفحه ی 91 تا 96 را حل کنید.

کتاب مهارت ها صفحه ی 77 سوال 4 و صفحه ی

 78 سوال 1.

آخر هفته ي خوبي را در كنار خانواده ي مهربانتان

 داشته باشيد.

در پناه خدا باشيد ..........کاویانی

تکلیف شنبه

به نام خالق زیبایی ها

پيامبر اكرم  (صلوات الله  عليه  )     مي فرمايند: با فضيلت ترين  اعمال انتظار فرج است.

آغاز امامت مولايمان حضرت حجه بن الحسن  امام زمان (عج الله و تعالي فرجه شريف) بر منتظران حضرتش مبارك.

پسرهاي مهربان سلام   

در مورد یک هنر یا زندگی یک هنرمند یا دانشمند تحقیق کن و در دفتر تلاش بنویس .

کتاب ریاضی صفحه ی 70 - 71 و 72 را حل کن .

کلاغ سپید صفحه ی 75 و 76 را حل کن .

بخوان و حفظ کن صفحه ی 68 کتاب بخوانیم را حفظ کن .

فعّالیّت های تکمیلی علوم :

3شنبه وسایل لازم برای نقّاشی یا وسایل قابل بازیافت که بشود رویش نقّاشی کرد برای فعّالیّت صفحه ی 58 کتاب علوم بیاور .

ماشین بادکنکی برای 3 شنبه درست کن و بیاور .

چند وسیله ی دور ریختنی را برای 3شنبه و درس 8 علوم جمع آوری کن و بیاور .

دانستني‌هاي آدميزادي!!!


بيماري قند، اوّلين عامل کوري در بين انسان‌هاست.

 

دندانِ انسان، چندين برابر از صخره، محکم‌تر و سخت‌تر است.

 

تنها موجودي که مي‌تواند به پشت بخوابد، انسان است.

 

تعداد سلول‌هاي بدن يک انسان، ۱۰ برابر تعداد همه‌ي آدم‌هاي کره‌ي زمين است.

 

ميناي دندان انسان، محکم‌ترين جنسِ بدن است.

 

۶۴۰ ماهيچه در بدن انسان‌ها وجود دارد.

 

ماهيچه‌ها، پرقدرت‌ترين مادّه‌ي بدن انسان‌ها هستند.

 

آرواره‌هاي انسان، فشاري به قدرت250 کيلوگرم را به‌وجود مي‌آورند.

 

نازک‌ترين پوست بدن انسان، پوستِ پلک و کلفت‌ترين پوست بدن انسان، پوست کف پا مي‌باشد.

 

در يک ماه، ۲۰ کيلوگرم از پوست انسان، از بين مي‌رود.

 

رشد ناخن‌هاي انسان، نصف رشد موهاي او مي‌باشد.

 

ميانگين رشد ناخن‌هاي دست انسان، ۴ برابر ناخن پاي اوست.

 

بدن انسان، روزي يک ليتر بزّاق توليد مي‌کند.

 

بدن انسان، ۵۰ هزار کيلومتر رشته‌ي عصبي دارد.

 

دو سوم اطّلاعات مغز انسان، از بينايي است.

 

چشمِ سالمِ انسان، مي‌تواند ۱۰ ميليون رنگ را ببيند.

 

کوچک‌ترين استخوان بدن انسان، در داخل گوش قرار دارد.

 

وزن جگرِ انسان حدود ۱/۳ کيلوگرم است و بزرگ‌ترين غدّه در بدن آدم مي‌باشد.

 

انسان بالغ روزانه به هنگام کارهاي سخت، ممکن است تا ۱۵ ليتر عرق کند.

 

هنگام صحبت کردن انسان‌ها، براي بيان هر کلمه، ۷۲ ماهيچه به‌کار گرفته مي‌شود.

 

رشد کودکِ انسان‌ها، در بهار بيش‌تر است.

 

انسان‌ها به‌طور متوسّط، روزي ۱۷۰۰۰ بار پلک مي‌زنند.

چگونه بچّه‌ها، خوش‌خط مي‌شوند؟

خوش‌خطّي از جمله صفاتي است که برخي‌ها، آن را ارثي مي‌دانند. امّا ذاتي بودن خطّ ‌خوش، به اين معني نيست که اين صفت، قابل يادگيري نمي‌باشد. پرورش قابليّت خو‌ش‌نويسي در بچّه‌ها، در بزرگ‌سالي مي‌تواند امتياز چشمگيري براي آنان به‌همراه داشته باشد. هر چه باشد، خوش‌خطّي از جمله صفت‌هايي است که همواره مورد توجّه بسياري قرار مي‌گيرد.

اگر جزء يکي از سه گروه زير هستيد، اين مطلب را درست و دقيق بخوانيد:

الف) پدر و مادر هستيد و مي‌خواهيد فرزندتان، خوش‌خط شود...

ب) معلّم هستيد و مي‌خواهيد دانش‌آموزانتان، بهتر بنويسند.


برخي از علّت‌هاي بدخطّي

* توجّه نکردن دانش‌آموزان به خطّ زمينه‌ي دفتر و تخته‌ي کلاس

* اضطراب و نگراني دانش‌آموزان هنگام نوشتن

* مواجه شدن دانش‌آموزان با حجم زياد تکاليف

* تندنويسي تکاليف

* استفاده از خودکار، روان‌نويس و وسايل مشابه به‌جاي استفاده از مداد

* استفاده از ابزار نامناسب از جمله مداد کوتاه و کاغذ بدون خط، به‌خصوص در پايه‌هاي اوّليّه‌ي ابتدايي

* بي‌‌دقّتي هنگام نوشتن و رعايت نکردن هم‌شکلي، هم‌اندازه و هم‌فاصله بودن واژگان

* بي‌دقّتي و رعايت نکردن اصل «تميز و مرتّب نوشتن»

* تراکم بيش از حدّ شاگردان در کلاس و نداشتن فضاي مناسب و کافي براي نوشتن

* بدخطّي بعضي از والدين، سرمشق نامناسبي براي کودکان است.

* ارائه‌ي سرمشق‌هايي با رسم‌الخّط‌هاي نامناسب به دانش‌آموزان

* قرار دادن دانش‌آموزان چپ دست و راست دست در کنار هم، به‌هنگام نوشتن

راه‌کارهاي خوش‌خط نويسي

براي رفع بدخطّي دانش‌آموزان، از سوي معلّمان و پژوهشگران، راه‌کارهاي فراواني معرّفي شده است که برخي از آن‌ها عبارتند از:

 

حواستان باشد و خوب دقّت کنيد که:

* دانش‌آموزان به جهت‌هاي حرکت در نوشتن، مانند بالا به پايين، راست به چپ و زير خط، دقّت کنند.

* کودک مداد را به‌طور صحيح در دست بگيرد و براي نوشتن، از ابزار مناسب استفاده کند.

* کودک با رعايت نظم و پاکيزگي، صفحه‌ي دفتر خود را کثيف نکند.

* کودک زياد درشت و يا زياد ريز ننويسد و به يک اندازه نوشتن، عادت کند.

* دانش‌آموزان عادت کنند که واژگان را يک‌سره و يک‌باره بنويسند و سپس نقطه‌هاي حروف هر کلمه را بگذارند.

* دانش‌آموزان نوشتن واژگان ديگر را نيز تمرين کنند و نوشتن کلمات و رونويسي مختص به کتاب نباشد تا درست نوشتن کلمات ديگر را نيز ياد بگيرند.

هم‌چنين:

* در کلاس اوّل ابتدايي، از مجرّب‌ترين و علاقه‌مند‌ترين معلّمان استفاده شود.

* معلّمان، اولياء و پشتيبانان، با اصول صحيح نوشتن، آشنا و داراي خطّ خوش باشند.

* هيچ‌گاه در مورد دست‌خط، بچّه‌ها را توبيخ نکنيد.

* با رفتار خود در ميان دانش‌آموزان و فرزندانتان، تبعيض قائل نشويد.

* با رسيدگي انفرادي به نوشته‌هاي کودکان ضعيف، دليل بدخطّي بررسي و براي برطرف کردن آن، تمهيدات لازم بيانديشيد.

* به تفاوت‌هاي فردي و نقاط قوّت و ضعف دانش‌آموزان، توجّه کنيد.

* مقدار تکاليف با توانايي کودکان، تناسب داشته باشد.

* از الفاظ مناسب و زيبا مانند «بسيار خوب، عالي، آفرين فرزندم و ...» در تأييد نوشته‌هاي دانش‌آموزان استفاده کنيد.

* هرگز تکاليف دانش‌آموزان را خط نزنيد؛ زيرا اين کار، انگيزه‌ي زيبا نوشتن را در آن‌ها، از بين مي‌برد.

* توجّه دانش‌آموزان را به خطّ زمينه‌ي دفتر و تخته‌ي کلاس، جلب کنيد.

* در آغاز نوشتن، از دفاتر خط‌دار استفاده شود تا کودک بتواند در مراحل بعدي، بدون استفاده از خط، زمينه‌ي مطلب خود را در خطّي مستقيم و درست بنويسد.

منبع : مطالب مشاوره‌اي در سايت «آموزش و پرورش شهرستان هويزه»

چرا والدین فرزندان خود را کتک می زنند؟

خشونت جسمی با فرزندان اغلب واکنشی نسبت به استرس ناشی از محیط کار، اختلاف با یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان یا تنش عمومی به خاطر سبک و طرز زندگی و به طور کلی ناخشنودی از آن است.

والدینی که به تنبیه جسمی فرزندان خود اقدام می کنند ظاهرا ویژگی های مشترکی دارند. نخست آن که به هر دلیلی نمی توانند خود را کنترل کنند و گرفتار احساسات منفی می شوند و درصدد تخلیه آن بر می آیند. ضرب و شتم فرزندان گاه واکنشی خود به خود به استرس است. اغلب کسانی که فرزندان خود را مورد ضرب و شتم قرار می دهند خود در خانواده هایی بزرگ شده اند که بدرفتاری جسمانی متداول بوده است.

بخش مهمی از رفتار والدین بدرفتار تکرار مستقیم آن چیزی است که خود در کودکی تجربه کرده اند و در کم سالی آموخته اند. الگوی آنها کسی بوده که با آنها بد رفتاری کرده است. بسیاری از والدین با انبوهی از مشکلات احساسی و نیازهای برآورده نشده پای به دوران بلوغ می گذارند و به لحاظ احساسی هنوز کودک هستند. اغلب آنها به عنوان جانشین پدر و مادر به فرزندان خود نگاه می کنند و می خواهند نیازهای احساسی و عاطفی برآورده نشده در دوران کودکی خود را بر آورده سازند.

پدر و مادر بدرفتاری که می بینند کودک آنها نمی تواند نیازهای آنها را برآورده سازد خشمگین می شوند. خشونت جسمانی با فرزندان اغلب واکنشی نسبت به استرس ناشی از محیط کار، اختلاف با یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان یا تنش عمومی به خاطر سبک و طرز زندگی به طور کلی ناخشنودی از آن است.

بچه ها هدف های ساده ای هستند و نمی توانند ازخود دفاع کنند و می توان آنها را وادار به سکوت کرد. متاسفانه هم برای شخص بدرفتار و هم برای قربانی، جابه جا شدن خشم تنها به طور موقت اسباب تسلی خاطر بدرفتار را فراهم می سازد و بخش اصلی خشم او دست نخورده باقی می ماند و بار دیگر تولید مشکل می کند و متاسفانه هدف خشم او نیز مجبور به تحمل می شود تا این ناراحتی را به دوران بلوغ ببرد.

والدین آسیب رسان بر اساس ساختار روانی شان به چند دسته تقسیم می شوند؛ و از جمله می توان به تقسیم بندی کلی که در پی می آید توجه کرد.

- والدین عصبی: این نوع والدین با خشونت و پرخاشگری با کودکان رفتار و فرزند خود را کنترل می کنند و به طور ضمنی این پیام را به کودک می دهند که با داد زدن می تواند به هدف هایش برسد. بر اساس نظر روانشناسان در تربیت اخلاقی کودکان استفاده از تنبیه و سرزنش جایز نیست.میگناir.به دلیل اینکه کودک برای فرار از تنبیه کار مورد درخواست والدین را انجام می دهد، ولی لزوما یک ارزش اخلاقی در او درونی نمی شود. این کودکان معمولا به رشد اخلاقی مورد قبول جامعه دست نمی یابند وبه دلیل عصبی بودن احتمال درگیری با مراجع قانونی و قضایی برای آنها وجود دارد.

- والدین وسواسی: این قبیل والدین بیش از اندازه مشوش هستند و خصوصیات شخصیتی و وسواسی در آنها دیده می شود و معمولا کمال طلب بوده و انتظارات غیر واقعی از خود و و دیگران به خصوص در مورد فرزندانشان در آنها دیده می شود.

والدین وسواسی در مورد جزئی ترین مسائل مربوط به کودک از قبیل بهداشت، طهارت، غذا خوردن، لباس پوشیدن و... دخالت نموده و در نتیجه فشار زیادی به کودک وارد می کنند که ممکن است به او آسیب برساند. این گونه کودکان اغلب احساس درماندگی می کنند و تا پایان عمر چیرگی پدر و مادر بر آنها باقی می ماند.

- والدین طرد کننده: در این قبیل خانواده ها بیش از حد کودک طرد می شد و اکثر قریب به اتفاق افراد بزهکار در خانواده های پرخاشگر پرورش می یابند.

طرد کردن کودکان شدت و ضعف داشته و دارای درجات گوناگون است این نوع رفتار گاه به شکل بی توجهی به رفاه و آسایش کودک است و گاه به شکل رفتار خصمانه نسبت به کودک بروز می کند. رفتار طرد کننده والدین احساس امنیت  کودک را به  خظر انداخته، اعتماد به نفس او را متزلزل می سازد و موجب نگرانی و پریشانی در وی می شود. این شرایط موجب مختل شدن سازگاری اجتماعی کودک می شود.

عدم رضایت از زندگی زناشویی که معمولا نتیجه تزلزل و ناپختگی عاطفی پدر یا مادر و یا هردوی آنهاست معمولا موجب رفتار طرد کننده مادران نسبت به فرزندان می شود.

کودکان مطرود را می توان از نظر رفتاری به 4 تیپ تقسیم کرد:

1- تیپ سرکش و متجاوز که بی قرار و  خواهان توجه هستند؛

2- تیپ سرکش و ستیزه جو؛

3- تیپ مطیع و سرافکنده( درمدرسه ضعیف و شرمسار و ترسو)؛

4- تیپ آمیخته و پایدار که تظاهارت رفتاری هر سه گروه در آنان مشاهده می شود. رفتار خصمانه پدر یا مادر و یا هر دو موجب سرکشی و رفتار تجاوز آمیز در پسران می شود. ستیزه جویی در دختران ناشی از رفتارآکنده از تضاد والدین و یا رفتار خصمانه پدر است.

- والدین حمایت کننده: این والدین بیش از اندازه به فرزندان شان توجه نشان می دهند و از آنها حمایت می کنند. این امر موجب وابستگی بیش از حد کودک به والدین می شود. این کودکان نیاز شدیدی به توجه، کمک، ستایش و تایید دیگران دارند. در این کودکان ناراحتی های عصبی مانند زود رنجی، بی تابی و فقدان تمرکز فکری مشاده می شود. این کودکان از پذیرش مسئولیت سرباز می زنند و به قابلیت و توانایی خود اعتماد ندارند و در برابرانتقاد بسیار حساس هستند. به سبب رفتار اجتماعی ناپخته خودخواهی و نازپروردگی این کودکان در سازگاری اجتماعی با مشکلات فراوانی روبرو می شوند و معمولا دوستان زیادی ندارند. / مهر

خاطره


1 _ امروز محمد رضا اومد پیشم یک پاک کن نشونم داد گفت خانم اینو هدیه گرفتم منم نگاهش کردم گفتم چه قسنگه کی بهت هدیه داده اونم گفت :اونی که مامانش میشه خواهرم . منظورش خواهر زادش بودgirl_haha.gif

2 _ موضوع کتاب بنویسیم بچه ها این بود دوست دارید در اینده چکاره شوید

یکی از بچه ها خیلی بامزه فقط نوشته بود

هرچی خدا بخواد


بازي هاي آموزشي والدين و کودکان

بازی اوّل

وسايل بازي يک جعبه ي بيسکويت يا کفش است که در دو طرف، سوراخي به قطري که دست کودک بتواند از آن عبور کند دارد. سوراخ ها با يک تکه کاغذ نرم يا پارچه، به طوري که بشود آن را عقب زد بدون آنکه داخل آن ديده شود پوشانده مي شوند. روي جعبه را براي خوشايند کودک با  طرح هاي زيبا نقاشي و تزيين مي کنيم.

  • چند  اسباب بازي يا چيزهاي کوچکي که کودک آن ها را مي شناسد، داخل جعبه  مي گذاريم. (اين چيزها به فراخور سن کودک مي توانند ساده يا پيچيده باشند). مادر، جعبه را جلوي کودک خود مي گيرد و از او مي خواهد دستش را داخل جعبه کند با لمس چيز هايي که در آن هست، تشخيص دهد آن چيست و از چه جنسي است. پس از اين که کودک شئ را تشخيص داد، مادر آن را از جعبه خارج مي کند تا معلوم شود آيا او درست تشخيص داده است يا نه. 

 

بازي دوم

مادر، دو جعبه مثل بازي اول را که محتويات آن مثل هم باشند، جلوي کودک مي گذارد و از او مي خواهد مثل بازي اول، دستش را درون جعبه ببرد، چيزي را شناسايي کند و آن را از جعبه  بيرون بياورد. سپس دستش را داخل  جعبه ي دوم کند و عين همان شئ را از آن خارج کند.
  اين بازي ساده، به جز تقويت رابطه ي عاطفي والدين و کودک و گذراندن زماني شاد در کنار هم، داراي ارزش هاي زير است:

  • بالا بردن ميزان ادراک از راه  حس لامسه
  • تشخيص و شناخت جنس هاي مختلف بدون استفاده از حس بينايي
  • تقويت حافظه ي کودک در زمينه ي چيز هاي مختلف
  • بالا بردن توان تمرکز کودک
  • تقويت مهارت بياني کودک

 

بازي سوم

  تعدادي کارت رنگي، از هر رنگ دو عدد، آماده مي کنيم. پشت اين کارت ها همه بايد يک رنگ باشد. مادر کارت ها را روي زمين مي چيند و از کودکش مي خواهد يک کارت را بردارد، به آن نگاه کند و رنگ آن را بگويد و آن را وارونه روي زمين بگذارد. سپس کارت ديگري را بردارد و رنگ آن را بگويد و هر وقت رنگ مشابه اولي را ديد آن را روي کارت اولي بگذارد. بازي به اين شکل ادامه مي يابد تا تمام کارت ها وارونه شود.

 

بازي چهارم

  مادر کارت هاي بازي پيش را از رو به شکل درهم جلوي کودک مي گذارد. کودک بايد رنگ هاي مشابه را کنار هم قرار دهد. در مراحل پيشرفته تر مي توان از کودک خواست رنگ هاي هم خانواده را  به شکلي که مي خواهد،  در يک گروه بچيند. 
  اهداف اين دو بازي:

  • بالا بردن قدرت درک و تشخيص رنگ ها در کودک
  • بالا بردن قدرت حافظه ي ا
  • ومنبع : www.asemoni.com

کودکان و بازیافت


ـ وقتی همراه پدر یا مادر برای خرید به فروشگاه می رویم ، کالاهایی را انتخاب کنیم که بسته بندی کمتری داشته باشند .
ــ موقع خرید کالا ، نوع بادوام آن را انتخاب کنیم .
ــ محصولاتی را انتخاب کنیم که دارای علامت بازیافت باشند و دیگران را نیز تشویق به استفاده از این نوع کالاها کنیم .
ــ با باقیمانده غذایمان کود بسازیم . تعجب نکنید ! کار جالب و قشنگی است .
اگر دوست داشته باشید با هم این کار را انجام می دهیم .
آزمایش :   
آزمایش زیر تجزیه پذیر بودن و ناپذیر بودن مواد را ثابت می کند .
وسایل مورد نیاز :
1 ــ بیلچه
2 ــ پوست چند نوع میوه
3 ــ قوطی شامپو
نحوه انجام کار :   
با استفاده از بیلچه دو گودال کوچک با عمق و عرض مناسب در گوشه ای از باغچه منزل ایجاد کنید .در یکی از گودال ها پوست های میوه را بگذارید و در گودال دیگر ظرف پلاستیکی و بعد روی هر دو گودا ل را با خاک بپوشانید . برای اینکه جای چاله ها را گم نکنید روی هر کدام از آن ها یک علامت بگدارید .
یک ماه بعد ...
حالا می توانید به سراغ گودال ها بروید و ببینید که چه اتفاقی افتاده !
بیلچه را بردارید و خاک چاله ها را خالی کنید . در چاله اولی می بیینید که پوست های میوه کاملا" تجزیه شده اند ولی قوطی شامپو که در چاله دوم بوده هیچ تغییری نکرده است !
پس متوجه می شویم که باکتری ها ، پوست های میوه را به راحتی تجزیه می کنند  ولی نمی توانند ظروف پلاستیکی را تجزیه کنندعملیاتی که در چاله اول اتفاق افتاد کمپوست نام دارد که به مرور زمان به خاک تبدیل می شود .از این خاک می توانیم برای تقویت گلدان ها استفاده کنیم .
  منبع:http://wmo.mashhad.ir

کودکان بيش فعال روياهاي متفاوتي مي بينند

پزشکان با انجام يک آزمايش برروي جمعي از کودکان و بزرگسالان

و تقسيم نمودن آنه به دو گروه مبتلا به بيش فعالي و سالم از آنها تست خواب گرفتند.کودکان بيش فعال روياهاي متفاوتي مي بينند


گفتني است: پس از انجام اين تست پزشکان متوجه شدند که نحوه ي عملکرد مغز و سيناپس هاي مغزي در افراد مبتلا به بيش فعالي متفاوت بود و در نتيجه باعث  مي شده تا احساسات متفاوتي در ارتباط با خواب خود داشته باشند.

 بررسي ها نشان مي دهند: اين افراد کمتر خواب هاي خود را به خاطر مي آورند و در بياد آوردن خاطرات احساسي دچار مشکل هستند.

پزشکان در اين تحقيق قبل از خواب به کودکان تصاوير حيوانات مختلف مانند خروس ، خرس و نيز اشياء مختلف را نشان مي دهند و پس از انجام خواب در افراد از آنها خواستند تا تصاويري را که مشاهده  کرده بودند بياد آورند ، در کمال شگفتي کودکان و افراد مبتلا به بيش فعالي کمتر قادر به ياد آوردن اشياء و حيوانات در مقايسه با افراد سالم بودند.

پزشکان علت اين پديده را در گير بودن کودک در طول روز با مشکل عدم تمرکز مي دانند که سبب کاهش قدرت حافظه و خستگي روحي و جسمي آنها مي شود.

پزشکان اميدوار هستند  تا با تحقيقات بيشتر راهي براي کمک به کودکان و افراد بيش فعال در راستاي تقويت حافظه آنها انجام دهند


منبع : باشگاه خبرنگاران