هنــــر تجســمی

مطالب و آثار هنــــری

هنــــر تجســمی

مطالب و آثار هنــــری

آموزش نقاشی موزاییکی ( کاشی شکسته)

آموزش نقاشی موزاییکی


شما به یک تکه چوب از جنس نئوپان یا ام دی اف بدون روکش یا تخته سه لا نیاز دارید که به شکل دلخواهتان بریده شده است. همچنین احتیاج به کاشی یا ظروف شکسته و دور انداختنی چینی دارید. انتخاب کاشی یا چینی شکسته بستگی به سلیقه و هنر شخصی شما دارد. مواد دیگری که نیاز دارید ، چسب چوب که از فروشگاههای رنگ فروشی میتوانید تهیه کنید و پودر بند کشی که از مصالح فروشی یا فروشگاههای کاشی و وسایل بهداشتی میتوانید تهیه کنید. پودر بند کشی هم به صورت آماده و در رنگهای مختلف موجود است و هم میتوانید خودتان آن را بسازید. که البته پودر بند کشی آماده برای مبتدی ها توصیه میشود.

اگر مایل هستید خودتان پودر بندکشی را بسازید طبق دستور زیر عمل کنید.

سه واحد سیمان سفید الک شده و نرم + یک واحد پودر سنگ الک شده و نرم + رنگ پودری در صورتی که بخواهید بندکشی رنگی باشد. در زمان بند کشی کار باید به اندازه کافی به آن آب اضافه کنید تا یک خمیر یک دست به دست آید.

همانطور که ملاحظه کردید تهیه پودر بندکشی آماده رنگی به صرفه تر و راحت تر از تهیه آن است. پودرهای بندکشی خارجی نیز با کیفیت بسیار عالی و رنگ بندی متنوع در فروشگاههای مربوطه موجود میباشد.

وسایل مورد نیازتان به شرح زیر میباشد.

چکش برای شکستن کاشی یا چینی ، انبر دسته بلند برای شکستن به قطعات کوچک که از ابزار فروشی قابل تهیه است و نوع چینی آن بین ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ تومان است ، قلم معمولی برای مالیدن چسب چوب ، اسفنج نرم ، یک تکه پارچه. و برای حفظ سلامت چشمها و پوست دستتان عینک ایمنی و دستکش لاتکس (همان دستکش های شبیه دستکش جراحی) توصیه میشود. عینک ایمنی عینک های طلقی بی رنگی است که از پریدن خرده های کاشی به چشم جلوگیری میکند و در ابزار فروشی ها با قیمت بین ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان موجود است. دستکش لاتکس را هم میتوانید از سوپر مارکت ها تهیه کنید یا از دستکشهای جراحی ارزان قیمت که در داروخانه ها موجود است استفاده کنید
.

نحوه اجرا :

۱-ابتدا طرح مورد نظرتان را با مداد روی چوب پیاده کنید. هر نوع گیره ای که میخواهید روی کار نصب کنید باید قبل از شروع کار جای آن را مشخص کرده و سوراخ پیچ کردن آن را روی چوب آماده کنید.

 

  - ۲ اگر قطعات کاشی یا چینی شما بزرگ است با چکش آن را به قطعات کوچکتری تقسیم کنید. بهتر است در هنگام استفاده از چکش کاشی یا چینی را بین دو لایه پارچه قرار دهید و ضربه های آرامی از روی پارچه به آن وارد کنید.
۳-توسط انبر تکه های کاشی را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید. ۴-تکه های کاشی را طبق طرحی که روی چوب کشیده اید توسط چسب چوب بچسبانید. بهتر است چوب شما به صورت افقی روی یک میز یا زمین قرار داده شود. بین قطعات کاشی بسته به نوع کار باید بین ۳ تا ۵ میلیمتر فاصله باشد. این فاصله هر چه باشد نباید از سه میلیمتر کمتر باشد. قسمت عمده زیبایی کار بسته به همین فاصله است که بعدا با ملات پر میشود.
۵- بعد از اتمام چسباندن کاشی ها بهتر است یک روز بگذرد تا چسب کاملا خشک و کاشی ها روی کار کاملا محکم شوند. حال کم کم آب به پودر بندکشی خود اضافه کرده و ورز دهید تا خمیری نه چندان سفت بدست آید. این خمیر را روی کار با یک کاردک لاستیکی (کاردک های که لبه آن یک تکه لاستیک نازک چسبانده شده و در ابزار فروشی ها موجود است) یا با دست بمالید و مطمئن شوید ملات کاملا فضای خالی بین کاشی ها را پر کرده است. دقت کنید جاهایی از ملات که سوراخ یا حباب هوایی باقی مانده پرکنید. سپس ملات اضافه ای را که روی کاشی ها باقی مانده با یک اسفنج نرم کمی مرطوب پاک کنید. ملاتی که به صورت یک لایه نازک روی کاشی ها باقی میماند بعدا با یک دستمال خشک نیز کاملا تمیز میشود
۶-بعد از گذشت حدود یک ساعت و زمانی که ملات تقریبا خشک شد با یک پارچه خشک باقیمانده ملاتهایی را که روی کاشی ها هست کاملا تمیز کنید. دقت کنید در این مرحله هنوز بند کشی کاملا خشک نشده و اگر دستمال را خیلی محکم روی بند کشی ها بکشید بندکشی پستی و بلندی پیدا میکند و از زیبایی آن کاسته میشود. ۷-حدود یک ساعت بعد کمی با آب پاش روی کار آب اسپری کنید و این کار را حدود ۷ الی ۱۰ بار هر نیم ساعت تکرار کنید. این کار باعث میشود بند کشی شما بسیار سخت و محکم شود.

نکته مهم در ساخت نقاشی موزائیک این است که رنگ ملات بند کشی مناسب کار باشد. اگر بند کشی با رنگ کاشی های شما یکی باشد جذابیت کار از بین میرود. سعی کنید رنگ بند کشی با رنگ کاشی ها تضاد داشته باشد تا زیبایی کاشی ها برجسته تر و نمایان تر شود.

نکته مهم دیگر این است که ضخامت کاشی هایی که انتخاب میکنید باید یکی باشد تا سطح کار صاف و بدون تیزی شود
.


نظرات 3 + ارسال نظر
رضا سه‌شنبه 12 مهر 1390 ساعت 10:20 ق.ظ

خیلی خیلی ممنون از آموزش کاربردی و قشنگت.
مدتها بود که دنبال یاد گرفتن روش انجام این کار بودم.
موفق باشی.

خواهش میکنم
شما هم موفق باشید دوست عزیز

نیوشا شنبه 6 اسفند 1390 ساعت 05:10 ب.ظ http://bgvbnbfgfbngn

مرسی عالی بود

زهره دوشنبه 3 مهر 1391 ساعت 10:00 ب.ظ

ای ول خیلی لطف کردی من میخوام روی دیوار حیاط کار کنم شما میدونی چه ماده ای میخواد؟؟مرسی

سلام؛
همون وسایلی که توی پست گفته شده کافیه موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد